[AI-6/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Our database of aviation incidents / Baza danych incydentów lotniczych
Post Reply
User avatar
ptako
Pułkownik
Posts: 1371
Joined: Mon Jun 25, 2012 6:47 pm

[AI-6/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Post by ptako » Tue Feb 27, 2018 8:40 am

Data: 2018-02-26
Typ statku powietrznego: M-2000C Mirage
Uczestnicy: Ignas
Uszkodzenia/ofiary: Samolot o numerze bocznym 4038 został całkowicie zniszczony, pilot przeżył



Materiały:
Brak


Opis zdarzenia:
Podczas podejścia do lądowania skrzydłowy Colt 2.2 zszedł poniżej ścieżki podejścia, co doprowadziło w końcowym etapie podejścia do katastrofy.
Pilot próbował ratować sytuację podnosząc nos maszyny aby utrzymać kąt natarcia i przyziemić na pasie. Doprowadziło to do zbytniej utraty szybkości. W rezultacie samolot uderzył w próg pasa z dużą siłą. Maszyna dachowała.



Przyczyny:
Skrzydłowy niepoprawnie wykonał podejście - Pilot zszedł poniżej ścieżki
KĄT NATARCIA UTRZYMYWAĆ NALEŻY ZA POMOCĄ MOCY SILNIKÓW A NIE MACHAJĄC JOYSTICKIEM
NALEŻY KONTROLOWAĆ WSZYSTKIE WSKAŹNIKI I WSZYSTKIE PRZYRZĄDY PRZY LDOWANIU


Zalecenia:
ĆWICZYĆ, ĆWICZYĆ, ĆWICZYĆ I POTEM JESZCZE RAZ PRZEĆWICZYĆ!


Uwagi uczestników zdarzenia
[ptako]:
- podnoszenie nosa w górę w żadnym razie nie utrzymuje kąta natarcia! Zwiększa go natomiast, a przy dużych kątach natarcia łatwo można przekroczyć krytyczny kąt natarcia (tak jak w tym przypadku) i doprowadzić do przeciągnięcia. Dlatego reakcja pilota była błędna.
- kąt natarcia, a właściwie prędkość zniżania kontroluje się przy podejściu faktycznie przepustnicą - celne spostrzeżenie.
- pilot nie jest w stanie kontrolować wszystkich przyrządów przy lądowaniu. Trzeba pilnować: prędkości postępowej (ew. wskażnika kąta natarcia), prędkości zniżania, położenia na właściwej ścieżce podejścia, wysokości. Centralnym elementem jest ADI. Z niego przenosi się wzrok na inny przyrząd, po czym wraca się do ADI. Następnie wzrok wędruje do kolejnego przyrządu i wraca do ADI.
signature image of 7392
"The three best things in life are a good landing, a good orgasm, and a good shit.
A night carrier landing is one of the few opportunities to experience all three at the same time."

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests