[AI-2/2017] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Our database of aviation incidents / Baza danych incydentów lotniczych
Post Reply
User avatar
ptako
Pułkownik
Posts: 1371
Joined: Mon Jun 25, 2012 6:47 pm

[AI-2/2017] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Post by ptako » Wed Oct 04, 2017 9:24 am

Data: 2017-09-29
Typ statku powietrznego: A-10C Thunderbolt II (78-0554, 78-092)
Rodzaj zdarzenia: incydent
Uczestnicy: Ignas, Ptako
Uszkodzenia/ofiary: brak

Materiały: Omijanie samoloty prowadzącego:
Image

Parametry nad progiem pasa:
Image


Opis zdarzenia:
W trakcie lądowania grupy BOAR2 (Ptako, Ignas) doszło do incydentu.
Grupa wykonywała overhead break na RWY 03R.
Gdy skrzydłowy wykonał przyziemienie, prowadzący kończył dobieg.
Skrzydłowy po przyziemieniu nie miał możliwości wyhamowania przed prowadzącym.
Prowadzący zauważył zbliżający się samolot i zjechał naprawą stronę pasa informując skrzydłowego i nakazując mu trzymanie saię lewej strony.
Samoloty minęły się bez kontaktu.

Przyczyny:
  • Skrzydłowy niepoprawnie wykonał pierwszy zakręt przy overhead break (trzymając ok. 2G zamiast 3G).
  • Niewłaściwe wyjście na prostą po drugim zakręcie
  • Niewłaściwa pozycja na ostatnim etapie podejścia
  • Późne przyziemienie, dośc daleko od progu pasa (nad progiem IAS 180kts, 85 ft AGL)
  • Brak reakcji pilota na zbliżające się zagrożenie kolizją (cisza na radiu, brak próby ominięcia)
  • Dążenie do lądowania za wszelką cenę, mimo niewłaściwych parametrów podejścia.
Zalecenia:
  • w lotach szkolnych zwiększyć separację początkową przy overhead do 10s
  • Wyraźnie i zdecydowanie zgłaszać prowadzącemu/innym pilotom wystąpienie sytuacji niebezpiecznych. (można przerwać komunikację radiową innych zgłąszając BREAK, BREAK... i informując o zdarzeniu)
  • trening wykonywania zakrętów z ustalonymi parametrami (3G!)
  • w momencie przejścia nad progiem pasa musi zostać podjęta decyzja o kontynuowaniu lądowania/odejściu na drugi krąg (wystarczy rzucić okiem na wysokość, prędkość i indekser AOA - w przypadku wartości "poza normą" od razu rozpocząc i zgłosić go around.
Uwagi uczestników zdarzenia
(jak ktoś chce, można śmiało uzupełnić raport o swoje uwagi)
signature image of 7392
"The three best things in life are a good landing, a good orgasm, and a good shit.
A night carrier landing is one of the few opportunities to experience all three at the same time."

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests