[AI-4/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Our database of aviation incidents / Baza danych incydentów lotniczych
Post Reply
User avatar
ptako
Pułkownik
Posts: 1363
Joined: Mon Jun 25, 2012 6:47 pm

[AI-4/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Post by ptako » Wed Feb 21, 2018 10:30 am

Data: 2018-02-20
Typ statku powietrznego: 3x A-10C Thunderbolt II ,2x Mirage 2000C
Rodzaj zdarzenia: incydent
Uczestnicy: Ptako
Uszkodzenia/ofiary: brak

Materiały:
  • brak
Opis zdarzenia:
W trakcie podejścia do lądowania grupy PIG2 (Ptako - prowadzący) doszło do incydentu.
Prowadzący po zakończeniu tankowania pozostawił częstotliwość Victor 140.5MHz.
Przed rozpoczęciem procedury podejścia nie zmienił częstotliwości na Nellis Tower (132.55MHz)
Cała korespondencja z wieżą (zgłoszenie ARCOE oraz kolejnych punktów) była prowadzona na częstotliwości tankowca.

Sytuacja stworzyła zagrożenie, gdyż w tym samym czasie podejście wykonywała grupa COLT1 (Gru, Ignas).
Brak właściwej korespondencji radiowej mógł doprowadzić do kolizji maszyn na trasie podejścia.

W pewnym momencie skrzydłowy (Ciupek) wykrył ten problem i zgłosił prowadzącemu (brawa za czujność!)

Przyczyny:
  • Niewykonanie checklisty przed rozpoczęciem podejścia
  • Niezweryfikowanie poprawnej korespondencji w Nellis Tower
Zalecenia:
  • Ze względu na brak "żywych" kontrolerów lotu, należy korzystać z komunikacji z AI (chociażby do potwierdzenia poprawności komunikacji)
  • Skrzydłowi powinni reagować w sytuacji popełnienia błędu przez prowadzącego i robić to jak najszybciej.
Uwagi uczestników zdarzenia

Ciupek - nie bać się poprawiać starszych i bardziej doświadczonych kolegów, każdy popełnia błędy!!
[ptako:] Musimy jakieś szkolenia CRM wdrożyć :twisted:
signature image of 7392
"The three best things in life are a good landing, a good orgasm, and a good shit.
A night carrier landing is one of the few opportunities to experience all three at the same time."

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest