[AI-1/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Our database of aviation incidents / Baza danych incydentów lotniczych
Post Reply
Ciupek
Kadet
Posts: 114
Joined: Wed Dec 06, 2017 11:47 am
Location: Kraków

[AI-1/2018] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Post by Ciupek » Thu Jan 04, 2018 10:32 am

Data: 2018-01-02
Typ statku powietrznego: A-10C Thunderbolt II
Uczestnicy: Ciupek, Ptako
Uszkodzenia/ofiary: brak

Materiały:

https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... 09&o=OneUp



zle zejscie overhead
Image


nerwy po wykonaniu poprzedniego manewru i chec szybkiego zlalezienia sie na ziemi, brak kontroli formacji ..
Image


zle parametry podejscia oraz brak doswiadczenia "KADETA" doprowadzilo do sytuacji awaryjnej
Image






Opis zdarzenia:
W trakcie lądowania grupy HAWG1 (Ptako, Ciupek, lucas) doszło do incydentu.
Grupa wykonywała overhead break na RWY 03R.
Gdy skrzydłowy wykonał przyziemienie, prowadzący kończył dobieg.
Skrzydłowy po przyziemieniu nie miał możliwości wyhamowania przed prowadzącym.


Przyczyny:
Skrzydłowy niepoprawnie wykonał pierwszy zakręt przy overhead break ( stall samolotu doprowadzil prawie do uderzenia w ziemie)
Niewłaściwe wyjście na prostą po drugim zakręcie
Niewłaściwa pozycja na ostatnim etapie podejścia ( za szybkie wejście w ostatni zakręt )
Późne przyziemienie, dość daleko od progu pasa
Brak reakcji pilota na zbliżające się zagrożenie kolizją (cisza na radiu )
Dążenie do lądowania za wszelką cenę, mimo niewłaściwych parametrów podejścia.

Zalecenia:
Wyraźnie i zdecydowanie zgłaszać prowadzącemu/innym pilotom wystąpienie sytuacji niebezpiecznych. (można przerwać komunikację radiową innych zgłaszając BREAK, BREAK... i informując o zdarzeniu)
trening wykonywania zakrętów z ustalonymi parametrami (3G!)
w momencie przejścia nad progiem pasa musi zostać podjęta decyzja o kontynuowaniu lądowania/odejściu na drugi krąg (wystarczy rzucić okiem na wysokość, prędkość i indekser AOA - w przypadku wartości "poza normą" od razu rozpocząć i zgłosić go around.


Uwagi uczestników zdarzenia
(jak ktoś chce, można śmiało uzupełnić raport o swoje uwagi)

Ciupek ; " im więcej latasz tym lepiej latasz "

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest