[AI-1/2017] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Our database of aviation incidents / Baza danych incydentów lotniczych
Post Reply
User avatar
ptako
Pułkownik
Posts: 1364
Joined: Mon Jun 25, 2012 6:47 pm

[AI-1/2017] Aviation incident / zdarzenie lotnicze

Post by ptako » Fri Jun 02, 2017 10:26 am

Data: 2017-09-22
Typ statku powietrznego: A-10C Thunderbolt II (78-0554)
Rodzaj zdarzenia: wypadek
Uczestnicy: Ignas, Pilot AI
Uszkodzenia/ofiary: Oba A-10C utraciły po jednym skrzydle.

Materiały:
Opis zdarzenia:
W trakcie lądowania grupy BOAR1 (Ptako, Ignas, Dhalei-Lama) doszło do wypadku.
Grupa wykonywała overhead break na RWY 03R, przy wietrze 320/32kts.
Prowadzący wylądował poprawnie, obaj skrzydłowi odeszli na drugi krąg.
Drugie podejścia również zakończyły się odejściem na drugi krąg (zbyt duża wysokość i prędkość podejścia, brak korekty kursu ze względu na silny, boczny wiatr).
Trzecie podejście Dhalei-Lamy zakończyło się przyziemieniem. W trakcie dobiegu okazało się, że na RWY 21L wylądował właśnie A-10C pilotowany przez AI. Dhale-Lama wylazał się refleksem i udało mu się ominąć drugi samolot, unikając zderzenia.
W tym momencie przyziemił Ignas. W trakcie dobiegu zbyt późno zaouważył nadjeżdzający z przeciwka A-10C (AI). Samoloty zderzyły się, uderzając w siebie pełną długością skrzydła. Pilot AI się katapultował. Ignas zatrzymał się bezpiecznie.

Dhalei-Lama omija A-10C AI:
Image
Ignas zderza się z A-10C AI:
Image
Moment zdarzenia z kabiny prowadzącego:
Image
Położenie maszyn po zdarzeniu:
Image
Uszkodzenia 78-554:
Image
Uszkodzenia maszyny AI:
Image

Przyczyny:
  • Niewłaściwa praca kontrolerów lotu w Nellis AFB. Dopuścili do sytuacji, gdy w trakcie lądowania grupy na RWY 03R, do RWY 21L podeszła inna grupa.
  • Za słaba reakcja Dhalei-Lamy na zaistniałą sytuację. Po minięciu na pasie nadjeżdżającego z przeciwka A-10C, zapytał na radiu (spokojnym głosem) "kto to kołował?". Prowadzący (Ptako) oraz Ignas byli przekonani, że Dhalei-Lama mija jakiś samolot gdzieś na drodze kołowania.
  • Niewłaściwa obserwacja pasa w trakcie dobiegu Ignasa. Pilot był zapewne w momencie rozluźnienia, po przyziemieniu po dwóch nieudanych podejściach i nie prowadził obserwacji drogi przed sobą.
Zalecenia:
  • Lądowania przeprowadzać na pasach: 03L i 21R. (kontrolerzy nie kierują na nie maszyn AI)
  • Wyraźnie i zdecydowanie zgłaszać prowadzącemu/innym pilotom wystąpienie sytuacji niebezpiecznych. (można przerwać komunikację radiową innych zgłąszając BREAK, BREAK... i informując o zdarzeniu)
Uwagi uczestników zdarzenia
- A-10C 78-554 przeznaczony do remontu (wymiana skrzydeł)
(jak ktoś chce, można śmiało uzupełnić raport o swoje uwagi)
signature image of 7392
"The three best things in life are a good landing, a good orgasm, and a good shit.
A night carrier landing is one of the few opportunities to experience all three at the same time."

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest